Binnen het project ‘Naar een veerkrachtige jeugd’ gingen we samen met school, jongeren, ouders en professionals op en rond school, werken aan de mentale gezondheid van jongeren. Met een positieve bril op. Twee scholen hebben meegedaan aan het project: Nuborgh College Veluvine uit Nunspeet en RSG Slingerbos uit Harderwijk.
In het kort:
- Op Nuborgh College Veluvine is verdiepend kwalitatief onderzoek gedaan naar de mentale gezondheid van leerlingen en ondersteuningsbehoefte bij ouders. In participatieve bijeenkomsten is daarna met ouders een leerlingen gekeken naar een concreet vervolg. Met leerlingen is een verkenning gedaan voor het starten met een leerling-buddy systeem. Met ouders is toegewerkt naar een ouderbijeenkomst over 'het puberbrein en in gesprek blijven met je kind', met aansluitend een napraatcafé waarbij ouders ook in gesprek konden gaan met professionals.
- Op RSG Slingerbos heeft een contextanalyse plaatsgevonden en is participatief onderzoek gedaan met mentoren en leerlingen van 4 VWO: Veerkracht in 4V. In verschillende leer- werksessies met mentoren is geïnventariseerd wat men in de mentorlessen al doet aan welbevinden/ veerkracht en welke mogelijkheden zij zien om dit verder uit te bouwen. De input van de leerlingen is hierbij als vertrekpunt gebruikt.
Rapportages Op naar een veerkrachtige jeugd - Nuborgh College Veluvine
- De Lange-Barsukoff, A., Duijzer G (2021). Inzicht in de mentale gezondheid van jeugd op het Nuborgh College Veluvine in Nunspeet. EBPG: GGD NOG.
- Kuijs, L., Van Tol, M. (2024). Eindrapportage Op naar een veerkrachtige jeugd - Nuborgh College Veluvine. EBPG: GGD NOG.
Rapportages Op naar een veerkrachtige jeugd - RSG Slingerbos
- Van den Hul B., Van der Vinne, T. (2023) Contextanalyse Veerkracht op RSG Slingerbos .
- Kuijs, L., Van Tol, M. (2024). Eindrapportage Op naar een veerkrachtige jeugd - Veerkracht in 4V. EBPG: GGD NOG.
Factsheets