De ontwikkeling van deze aanpak op RSG Slingerbos wordt ondersteund door middel van onderzoek door de kenniswerkplaats. De hoofdvraag is hoe de aanpak (door)ontwikkeld kan worden, zodat jongeren zich positief veerkrachtig ontwikkelen. Hiervoor wordt gekeken naar de activiteiten die plaatsvinden, de waardering door de betrokken, de impact van de aanpak en bevorderende en belemmerende factoren bij de ontwikkeling en implementatie van Veerkracht in 4V. Samen met de mentoren en de jongeren wordt aan de hand van opgehaalde informatie bekeken wat de volgende stappen worden.
Afgelopen december vond de eerste werk-sessie met mentoren plaats, waarin onder andere de resultaten werden besproken van de vragenlijst die leerlingen hadden ingevuld. Wat viel in positieve zin op? En welke meer negatieve resultaten vielen op? Wat zijn onderdelen waar de mentoren mee aan de slag kunnen dit schooljaar? Binnenkort vindt ook een bijeenkomst met enkele leerlingen plaats, waarin we onder andere bespreken hoe de mentor en/of de school leerlingen kan ondersteunen met betrekking tot hun veerkracht en mentale gezondheid.
‘Op naar een veerkrachtige jeugd’ en daarmee ‘Veerkracht in 4V’ lopen dit schooljaar ten einde. Rond september 2024 wordt de onderzoeksrapportage verwacht.