Binnen het project is op vier basisscholen gewerkt met een leergemeenschap (LG). Vanuit de verschillende LG’s die zijn uitgevoerd zijn een aantal overkoepelende thema’s te benoemen die van belang zijn voor de samenwerking in de dynamische driehoek:
- het van belang van een duidelijke routekaart voor het werken binnen de dynamische driehoek.
- blijvende aanwezigheid van betrokken professionals gedurende de looptijd van de LG.
- betrekken van kinderen en jeugdigen hebben. Zij hebben, vanuit alle LG’s geconcludeerd, nog nauwelijks een rol in de dynamische driehoek.
- het hebben van een gezamenlijk belang (ambitie, visie) waardevol binnen het leren en ontwikkelen van de dynamische driehoek zoals vormgegeven in een LG.
- gelijkwaardigheid en wederkerigheid van werken met elkaar in de dynamische driehoek.
De opbrengst van het werken in een LG aan het gezond opgroeien van jeugdigen ligt in de basis in het leren kennen van elkaars praktijken. Een belangrijk onderdeel daarbij is luisteren naar elkaar en elkaars werelden leren begrijpen. Ouders, professionals in de school en de jeugdgezondheid willen elkaars praktijken leren verstaan en vanuit gezamenlijkheid werken aan het gezond opgroeien van jeugdigen in en om de schoolorganisatie. Wederkerigheid, vertrouwen, het bouwen aan de relatie dragen zorg voor het ‘hoe’ in de dynamische driehoek.
Collectief leren ontstaat wanneer een ieder in de driehoek vanuit diens perspectief volledig aanwezig kan en mag zijn. Uit de praktijken van de LG blijkt dat ouders daarin een belangrijke stem kunnen hebben wanneer deze ruimte wordt geboden. Het werken aan gezond opgroeien van jeugdigen vraagt om een duidelijk inhoudelijk thema waaraan betrokkenen in de dynamische driehoek zich kunnen verbinden in een LG. Een transparante opzet van werken in een LG moedigt het collectief leren aan. In de doorontwikkeling van de dynamische driehoek en het werken in LG’s dient hiermee rekening te worden gehouden.
De uitgebreide rapportage en een factsheet over een van de leergemeenschappen is te vinden op de projectpagina van de Dynamische Driehoek.